Skip til hoved indholdet
    Hjem Retningslinjer Retningslinjer for Psykisk arbejdsmiljø Retningslinje for Arbejdspres

Retningslinje for Arbejdspres

Denne retningslinje kan læses og anvendes af alle ansatte i Silkeborg Kommune, men er særligt henvendt til ledere og tillidsvalgte medarbejdere.

Hvad er arbejdspres?

Alle medarbejdere og ledere kan i perioder opleve at føle sig presset af deres arbejde.

Arbejdspres handler om en ubalance mellem det arbejde, der skal udføres og den tid og de ressourcer, der er til rådighed for at udføre det. Men arbejdspres er ikke kun det at have travlt, også kompleksitet i opgaverne kan skabe en ubalance og oplevelse af pres.

Ressourcer er mange ting. Det kan ex. handle om vores faglige kompetencer ift. at løse opgaven, målgruppeforståelsen samt den støtte og opbakning vi får fra både ledelse og kolleger.

Opmærksomhed på alle tre faktorer er derfor vigtig for at skabe en god trivsel på arbejdspladsen.

Identificér jeres udfordringer når arbejdspresset bliver for stort

På de fleste arbejdspladser kan der i perioder være en ubalance mellem det arbejde, der udføres og den tid og de ressourcer, der er til rådighed. Mange oplever dertil også en øget kompleksitet i opgaverne, fx. i form af krydspres eller modsatrettede krav fra mange sider (borgere, pårørende, politikere), eller høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.

Belastninger vi godt kan holde til i kortere perioder, men hvis det står på over længere tid, kan det udfordre trivslen for den enkelte og arbejdsmiljøet generelt, og risikoen for stress og arbejdsulykker øges. Det kan komme til udtryk ved f.eks. øget sygefravær, flere konflikter med borgere samt internt mellem kolleger, flere fejl i arbejdet samt frustration og utilfredshed generelt.

Det er derfor vigtigt, at I som arbejdsplads får identificeret, hvad der er de bagvedliggende årsager til belastningerne, og får sat ind med forebyggende handling. I kan finde hjælp til hvordan I afdækker belastninger sidst i denne retningslinje.

Håndtér arbejdspresset

Når I kender årsagen til at de ansatte føler sig pressede, kan I sætte ind med handlinger, som forebygger og afhjælper belastningen. Det er ikke sikkert, at I kan fjerne årsagen til det der belaster, men jeres tiltag kan forebygge i en sådan grad, at arbejdspresset ikke er til fare for de ansattes sundhed. Ofte er der brug for at prioritere i arbejdsopgaverne og/eller tilrettelægge dem på en anden måde. Øget støtte og opbakning fra leder og/eller kolleger i komplekse opgaver, kan også være nødvendigt at prioritere for en periode. En prioriteringsplan udarbejdet i fællesskab mellem leder og medarbejdere er et konkret redskab i forhold til at hjælpe både den enkelte og arbejdspladsen generelt.

Forebyg arbejdspresset fremadrettet

Hvilke handlinger der skal til for at forebygge, afhænger helt af jeres udfordringer, men i perioder hvor ubalancen er i risiko for at skabe mistrivsel, er det særligt vigtigt, at vi prioriterer at restituere og skabe rum for refleksion. Instinktivt når vi har travlt og har svære opgaver, så arbejder vi mere, skipper pauser og måske kommer arbejdet med hjem. Hav derfor fokus på pauser og nedsættelse af tempoet, når I taler prioriteringer i arbejdet.

For at forebygge fremadrettet er det vigtigt, at I skaber læring af det, som presser jer i arbejdet. Denne drøftelse starter i jeres arbejdsmiljøgruppe eller lokalMED. Drøft spørgsmål som; Hvad førte til arbejdspresset? Var der omstændigheder der gjorde det særligt komplekst? Hvordan kan vi opdage, at medarbejderne føler sig pressede fremadrettet – hvordan kommer det til udtryk? Hvad oplever vi hjælper, når der er arbejdspres?

Brug jeres erfaringer, så lignende situationer forebygges bedre i fremtiden.

Links og inspiration

Sådan forebygger I arbejdspres

Arbejdstilsynets vejledning om Stor arbejdsmængde og Tidspres

Video - Hvad er arbejdspres?

Video - Forebyggelse af arbejdspres

Video - Håndtering af arbejdspres

Inspiration til at arbejde med prioriteringer på arbejdspladsen

Pauser og restitution

Særligt til leder

Nøglesamtalen.pdf

Kursus for medarbejdere: Mere ro og overskud

Kursus for ledere: Mere overblik og nærvær

Hvis I vil vide mere

Video - Viden om stress

Moralsk stress: 3 gode råd

Silkeborg Kommune

Søvej 1
8600 Silkeborg
Tlf. 8970 1000

Gå til: