Denne indledning beskriver kort, hvordan vi i Silkeborg kommune skal arbejde med det psykiske arbejdsmiljø for at skabe et balanceret og trivselsfremmende arbejdsmiljø for alle ansatte.
Indledningen rammesætter Silkeborg kommunes retningslinjer for det psykiske arbejdsmiljø, og er handleanvisende for vores håndtering og forebyggelse, når det psykiske arbejdsmiljø er udfordret.
Når der i retningslinjerne henvises til ’ansatte’, gælder det både ledere og medarbejdere. Når leder har en særlig opgave, vil det fremgå tydeligt.
Hvad er psykisk arbejdsmiljø?
Psykisk arbejdsmiljø handler om samspillet mellem de opgaver medarbejderne udfører, rammerne for arbejdet og de sociale relationer på arbejdspladsen. Dette samspil kan påvirke medarbejderne både positivt og negativt.
Det kan f.eks. være:
- Samarbejdet og mulighederne for støtte fra både kolleger og ledelse
- Muligheden for indflydelse og medbestemmelse i arbejdet
- Medarbejdernes forudsætninger i form af viden, erfaring og kompetencer
- Krav der stilles til medarbejderne i forhold til koncentrationskrævende og/eller komplekse opgaver
- Muligheden for pauser og restitution
- Udadreagerende borgere
- Kravet om at skulle rumme og håndtere både borgernes samt egne følelser
Som leder har man et overordnet ansvar for at sætte rammer og retning. Men det er i samarbejdet med medarbejderne, at vi forebygger og styrker trivslen på arbejdspladserne. En åben
dialogkultur med høj psykologisk tryghed understøtter arbejdet med kerneopgaven, også når den kan blive udfordret.
Helt overordnet handler det derfor om, at I skal:

Identificere jeres udfordringer
Det er afgørende at sætte tidligt ind, når I oplever, at det psykiske arbejdsmiljø er belastet. Det kan være, medarbejderne giver udtryk for at være belastede, enten i dagligdagen eller i jeres Trivselsundersøgelse. Det kan være, I oplever øget sygefravær, stigende personaleomsætning eller lignende, som kan indikere, at der er en ubalance til stede. Her er det vigtigt hurtigt at få afdækket mulige risici, og på den måde få identificeret hvad der er de bagvedliggende årsager.
Håndtere udfordringerne
Når I kender årsagen, kan I sætte ind med forebyggende tiltag og på den måde få håndteret de konkrete udfordringer. Hvad der skal til for at skabe og vedligeholde et godt psykisk arbejdsmiljø på arbejdspladsen, vil afhænge af jeres opgaver, jeres kultur og dermed jeres konkrete behov. I kan i nedenstående finde genveje til Silkeborg kommunes retningslinjer på forskellige arbejdsmiljøområder, hvor I kan søge yderligere inspiration og hjælp.
Forebygge fremadrettet
For at skabe og fastholde god trivsel på arbejdspladsen, er det vigtigt at I skaber læring af jeres handlinger og tiltag og forebygger fremadrettet. Arbejdsmiljøgrupppen og/eller MED systemet spiller her en vigtig rolle. Arbejdsmiljø skal altid være et fast punkt i drøftelserne, og løsningerne til at styrke trivslen, skal findes i et samarbejde på tværs af arbejdspladsen.
I kan I nedenstående søge inspiration til, hvordan I arbejder generelt med at styrke trivslen og det gode psykiske arbejdsmiljø.
Links og inspiration
Sådan styrker I trivslen
Samarbejde og relationer på arbejdspladsen
Video: Hvad er psykologisk tryghed?
Video: Psykologisk tryghed - hvorfor er det svært?
Video: Psykologisk tryghed blandt kolleger
Video: Hvilke handlinger øger den psykologiske tryghed?
Sådan identificerer/afdækker I belastninger
Inspiration til en systematisk indsats
Video: Afdækningsmetoder psykisk
Her kan I finde mere viden og hjælp
Retningslinje omkring vold og trusler fra borgere
Alle skal behandles med respekt, og har pligt til at omgås hinanden med anstændighed og ligeværd. Det indebærer, at vi accepterer hinandens forskelligheder, og at vi taler med hinanden, ikke om hinanden. Krænkende adfærd tolereres ikke.
Forebyggelse og håndtering af Arbejdspres
retningslinje for håndtering af høje følelsesmæssige krav